A+ A A-

CRAIG DAVIDSON

craig_davidson

De in Australië geboren choreograaf Craig Davidson genoot zijn dansopleiding aan de Nieuw-Zeelandse dansschool. Nadat hij afstudeerde in 2002 kreeg hij een contract aangeboden om lid te worden van het Finse Nationale Ballet door Dinna Bjorn. Kort daarna trad hij in dienst bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen (2003-2013) waar hij onder leiding van Kathryn Bennetts werd gepromoveerd tot solist, bekroond met een Critics Choice Award door Dance Europe voor 'Most Outstanding Performance by A Male Dancer' voor zijn prestaties in “Impressing the Czar” door William Forsythe en choreografeerde zijn eerste ballet in 2006 voor de jaarlijkse choreografische workshop. In 2013 trad hij toe tot Tanz Luzerner Theater in Zwitserland en het seizoen daarna verhuisde hij naar Duitsland om ​​solist te worden bij de Semperoper Ballett onder leiding van Aaron S. Watkin. Gedurende zijn danscarrière heeft hij vele solisten rollen vertolkt in talloze versies van het klassieke en hedendaagse repertoire, zoals Blue Bird in The Sleeping Beauty (Marcia Haydee), de notenkrakerprins in de notenkraker (Aaron S. Watkin), Beggar Chief in Manon ( Kenneth Macmillan), Thema en Variaties (Balanchine) Mercutio in Romeo en Juliet (Stijn Celis) en Telemach in The Return of Ulyssess (Christian Spuck) evenals vele andere producties en creaties. Hij werkte met veelgeprezen choreografen als William Forsythe, Jiri Kylian, Matz Ek, David Dawson, Wayne McGregor, Jacapo Godani, Nicolo Fonte, Jorma Elo en Alexander Ekman. Hij nam ook deel aan verschillende Internationale Balletgala's en Festivals en trad op in theaters zoals het Bolshoi Theatre, Palais Garnier, Lincoln Centre, Theatre du Chatelet en Sadler's Wells. Davidson creëerde een groot aantal werken gedurende zijn tien jaar als danser bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Onder hen werd Momentary gecreëerd voor en uitgevoerd op het afscheidsgala voor Dinna Bjorn, het Finse Nationale Ballet en In-Between werd vervolgens toegevoegd aan het gezelschapsrepertoire bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en Ballet Dortmund en kreeg een prijs op de Internationale Choreografische Wedstrijd in 2015 in Berlijn met dansers van de Semperoper Ballett. Hij nam deel aan DanceLines, een initiatief voor choreografische ontwikkeling onder leiding van Kim Bandstrup, in het Royal Opera House in Londen in 2013 en het New York Choreographic Institute in 2014, waar hij een werk creëerde met dansers van New York City Ballet. Zijn eerste werk in opdracht Ambiguous Content was voor het West-Australische ballet in 2016, dat deel uitmaakte van het Perth International Arts Festival. In de afgelopen drie jaar heeft Davidson een groot aantal werken gecreëerd voor de dansers van de Semperoper Ballett en zijn werk is internationaal gekend in België, Duitsland, Indonesië en Korea en uitgevoerd door hoofddansers van de Semperoper Ballett, Ballett Zürich en Ballet de l'Opéra de Paris. Zijn nieuwste creatie Concerto voor twee en Reminiscence (2016) wordt gespeeld op het 30e Rudolf Nureyev International Ballet Festival, Kazan Opera, Rusland. Eerder dit jaar werd hij directeur van Creative Arts Davidson en creëerde hij een duet voor Melissa Hamilton (Royal Ballet) en Fabien Voranger (voormalig Semperoper Ballett) voor het eerste project van de organisatie. In juni 2017 had Davidson zijn laatste optreden met de Semperoper Ballett en in seizoen 2017/18 creëert hij nieuw werk voor Atlanta Ballet, Ballet Dortmund en gaat hij terug naar het New York Choreographic InstituteCraig DavidsonBewerkt.

Locatie